Δεν περνά στους καταναλωτές η αποκλιμάκωση των ΥΚΩ λόγω διασυνδέσεων νησιών από τις επενδύσεις ΑΔΜΗΕ – Τι αναφέρει ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ Μ. Μανουσάκης
Νέες επιβαρύνσεις στους λογαριασμούς ρεύματος των καταναλωτών, αντί ελαφρύνσεων, επιφέρει η αναπροσαρμογή των χρεώσεων χρήσης του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) που αποφάσισε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) έως το τέλος του έτους, χωρίς ωστόσο να προβλέπεται παράλληλα η αναμενόμενη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας) υπέρ των καταναλωτών που υπόσχεται η κυβέρνηση της Ν.Δ. όταν κόβει κορδέλες στα νησιά κι ενώ έχουν ήδη ενεργοποιηθεί ρήτρες των προμηθευτών που μετακυλίουν κόστη της αγοράς στα τιμολόγια.
Δηλαδή, από τις επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω των οποίων μειώνεται το κόστος ενέργειας στα νησιά αφού κλείνουν οι ακριβές πετρελαϊκές μονάδες, θα έπρεπε όχι μόνο να μην “φανεί” στην τσέπη των καταναλωτών η άνοδος στο ρυθμιζόμενο έσοδο του Διαχειριστή, αλλά να περιλαμβάνεται και μείωση χρεώσεων στις ΥΚΩ, οι οποίες βασικά αντικατοπτρίζουν το αυξημένο κόστος ενέργειας των νησιωτών, το οποίο πλέον αποκλιμακώνεται σταδιακά λόγω της σύνδεσής τους με το εθνικό σύστημα μεταφοράς.
Σημειώνεται ότι πρόκειται για αυξήσεις, σε σχέση με τις σημερινές χρεώσεις, 3,32% για τις οικιακές καταναλώσεις, 2,99% για τιμολόγια πολυτέκνων – δικαιούχων ΚΟΤ, 6,55% για λοιπούς πελάτες χαμηλής τάσης (καταστήματα κ.λπ.) και 15,62% για τους καταναλωτές μέσης τάσης (επιχειρήσεις). Για παράδειγμα, σε μια οικιακή (τετραμηνιαία) κατανάλωση 1.400 κιλοβατώρων, η επιβάρυνση στον λογαριασμό είναι 25 λεπτά.
Απαντώντας σε όσους έσπευσαν να μιλήσουν για υπέρογκες αυξήσεις, ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ Μ. Μανουσάκης δήλωσε ότι αντιστοιχούν σε περίπου 0,7 τοις χιλίοις για τους οικιακούς καταναλωτές και σε λιγότερο από 1% για τη μέση τάση σε επίπεδο συνολικού λογαριασμού: “Αυτό κοστίζουν οι επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ στους λογαριασμούς”. Ανέφερε ως παράδειγμα για διαμέρισμα 95 τ.μ. με λογαριασμό 237 ευρώ ότι η αύξηση είναι 0,18 ευρώ.
Όπως διευκρίνισε, ό,τι κάνει ο ΑΔΜΗΕ εγκρίνεται από τη ΡΑΕ σε σχέση με το κοινωνικό όφελος των επενδύσεων του Διαχειριστή και επισήμανε ότι “κανονικά πρέπει να μειώνονται ταυτόχρονα και οι χρεώσεις ΥΚΩ, ώστε το αποτέλεσμα στον λογαριασμό του καταναλωτή να είναι θετικό. Έτσι, έχει νόημα να κάνει ο ΑΔΜΗΕ τις επενδύσεις”.
“Η αύξηση του εσόδου στα 211 εκατ. το 2021 (από 198 εκατ.) δεν θα έπρεπε να υπάρχει ως αύξηση στους καταναλωτές, γιατί θα έπρεπε κατευθείαν, μόλις εμείς σβήσαμε το εργοστάσιο σε Σύρο και Πάρο, η ΡΑΕ να έχει εισηγηθεί συγκεκριμένη μείωση των ΥΚΩ” τόνισε και πρόσθεσε: “Ας μας απαντήσει η ΡΑΕ γιατί δεν έχει εισηγηθεί τη μείωση αυτή”. Για όλα τα θέματα είναι βεβαίως ενήμερο το ΥΠΕΝ ως βασικός μέτοχος του Διαχειριστή.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι με τις διασυνδέσεις:
– Σύρου, Πάρου και Μυκόνου (2018) και Νάξου (2020) οι ΥΚΩ πρέπει να μειωθούν κατά 60 εκατ. ευρώ ετησίως.
– Κρήτης κατά 380 εκατ. ευρώ το 2022 (διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου) και κατά 550 εκατ. από το 2023 (διασύνδεση Κρήτης – Αττικής), φτάνοντας πάνω από 1 δισ. συνολικά το 2030.
Αυστηρό μήνυμα στην αγορά είχε στείλει νωρίτερα ο πρόεδρος της ΡΑΕ Αθ. Δαγούμας διαβεβαιώνοντας ότι ο ρυθμιστής επιτελεί και θα επιτελέσει τον ρόλο του και θα πράξει αυτό που πρέπει να πράξει. Απευθύνθηκε στους προμηθευτές για ζητήματα ρητρών και διαφάνειας, μιλώντας για αυξήσεις που γίνονται σε παγκόσμιο επίπεδο, τις οποίες χαρακτήρισε πρόσκαιρο φαινόμενο που παρακολουθείται.
Για τις χρεώσεις χρήσης σημείωσε ότι αναμένεται εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για τη μεθοδολογία χρέωσης, θα γίνει διαβούλευση και στη συνέχεια αναπροσαρμογή των χρεώσεων ώστε να αποτυπώνεται η πραγματική συνεισφορά όλων των οντοτήτων στα πραγματικά τους μεγέθη. «Σύντομα», πρόσθεσε, «θα λάβουμε επίσημη απόφαση, αφού η νέα απόφαση είναι έως το τέλος του έτους».
Αναφέρθηκε στην ανάγκη να υπάρχει ένας συντελεστής φόρτισης των επενδύσεων των Διαχειριστών, κάτι που χαρακτήρισε εύλογο και λογικό, και τόνισε ότι “οι Διαχειριστές προφανώς ενδιαφέρονται για τη μεγιστοποίηση του οφέλους τους και εμείς ενδιαφερόμαστε για τη μεγιστοποίηση του κοινωνικού οφέλους. Ο ρόλος μας είναι σαφής σ’ αυτό και στέλνουμε αυστηρό μήνυμα ότι αν δεν το πράξουν, είμαστε εδώ”.
Διάσταση απόψεων μεταξύ ΑΔΜΗΕ και ΡΑΕ
Θέμα επανατοποθέτησης της σχέσης του ΑΔΜΗΕ με τη ΡΑΕ εγείρει ο Διαχειριστής, καθώς θεωρεί πως σειρά αποφάσεων της Αρχής δημιουργεί προσκόμματα στην υλοποίηση ενεργειακών υποδομών που εντάσσονται στο επενδυτικό του πρόγραμμα σε βάρος και των κερδών του και μάλιστα προτίθεται να χρησιμοποιήσει και ένδικα μέσα.
Όπως επισήμανε χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μ. Μανουσάκης, ήδη το ρυθμιζόμενο έσοδο που δεν θα λάβει φέτος ο Διαχειριστής λόγω καθυστέρησης της απόφασης της ΡΑΕ, όπως και η επιβολή νομικά αβάσιμου προστίμου από την Αρχή για τις καθυστερήσεις στον Δυτικό Διάδρομο, στην Πελοπόννησο, λόγω της γνωστής υπόθεσης με το “μπλόκο” του μοναστηριού, αθροιστικά θα “κοστίσουν” σε επίπεδο κερδών (Profit & Loss) στον Διαχειριστή περίπου 10 εκατ. για το 2021. Πρόκειται για σημεία που διαφορές με τη ΡΑΕ δεν μπορούν να γεφυρωθούν, όπως σημείωσε και πρόσθεσε ότι για οποιαδήποτε απόφαση βλάπτει το συμφέρον της εταιρείας θα προχωρήσουμε δικαστικώς κατά της ΡΑΕ.
Ανέφερε ότι χρειάζεται δομικά να επανατοποθετηθεί η σχέση με τον ρυθμιστή καθώς και ότι, όπως γνωρίζει, κανένας Διαχειριστής δεν είναι ευχαριστημένος από αυτή τη στάση.
Εκτός αυτών, ανέφερε ότι το τελευταίο δεκαετές πλάνο του ΑΔΜΗΕ που έχει εγκρίνει η ΡΑΕ είναι αυτό της περιόδου 2019 – 2028, ενώ η ΡΑΕ δεν έχει ακόμα απαντήσει στο αίτημα για τη μετοχοποίηση του μειοψηφικού πακέτου τής θυγατρικής του Διαχειριστή “Αριάδνη”, ενώ το επόμενο “μέτωπο” είναι η νέα μεθοδολογία για το έσοδο, καθώς η εισήγηση της ΡΑΕ περιέχει μόνο αρνητικά κίνητρα και ανατροπές για τον ΑΔΜΗE.
«Η ΡΑΕ μάς αντιμετωπίζει σαν να είμαστε δημόσια υπηρεσία» τόνισε και πρόσθεσε πως «αν δούμε τον Οκτώβριο του 2021 ότι πάλι καθυστερεί η ΡΑΕ και δεν έχει βγάλει απόφαση για το έσοδο του 2022, τότε θα προσφύγουμε στα διοικητικά δικαστήρια».
Επισήμανε δε ότι αν δεν αναθεωρήσει το πρόστιμο η ΡΑΕ, θα απευθυνθούμε στα διοικητικά δικαστήρια και θα θέσουμε θέμα ευθυγράμμισης του ρυθμιστή με την Ευρωπαϊκή Οδηγία ώστε να μας αντιμετωπίζει ως επιχείρηση πλήρως ιδιοκτησιακά διαχωρισμένη, επιφέροντας αλλαγές στο καθεστώς ρύθμισης», δηλαδή “δεν θα έχει τις ίδιες εξουσίες η ΡΑΕ που έχει σήμερα”…